Hästar jag har ägt/äger/ridit del 1
Publicerat den

Jag har lite tid över och gick igenom gamla bilder på min gamla blogg och såg bilder på gamal hästar som stått på gården. Så nu lägger jag ihop två inlägg som hamlar om dem :) Nu är det inte alla hästar som jag ridit för det e så många att jag inte har en aning. Men berättar om dem hästarna som har stått på gården.

Melina Sto född: - Detta var min första egna "ponny". Hon var en fux , shettis som jag inte kommer ihåg åldern på tyvärr. Hon var en pigg liten shettis som var lite galen i mellan åt. Mitt minne med henne var att jag var ute och red med grannen en dag. jag var ju liten då, drygt 7-8 år gammal och inte så duktig. Plötsigt bara vänder hon sig om och drar iväg i fullgalopp hem och gör sina små bocksprång. Jag hade verkligen ingen kontroll och åkte rakt av på grusväg och skrapade upp både ridbyxor armbågar och rygg. Hon var jätte snäll annars men hade en egen vilja. :) Hon sålde vi till ett par vänner när jag blev förstor. Dem tog föl på henne , dock tror jag dem sålde henne sen.

---

Goliat valack född: - Goliat var min grannes häst som jag red när jag också när jag hade melina. Skäck shettis. Han var en busig liten shettis som också hade en egen vilja och kunde gå åt ett annat håll. Han var väldigt duktig på att dra ner huvudet så jag trillade av honom ganska ofta. Han hade även lite humör och kunde nafsas. Men underbart söt. Dem har inte kvar honom idag. Dem sålde honom då dem tog föl på sitt sto.

--

Wilma Stiff sto född: är cirka 28 år om inte äldre - Wilma var min mammas häst. Hon var en svart gamal travare som  mest bara gick runt och tog det lugnt. Red henne lite grann men inte mycket. Jag var drygt 7-8 år när vi hade henne så kunde inte så mycket. Hon var som sagt en gamal travare som inte var så framgångsrik på tävlingsbanorna om jag minns det rätt. Hon var iallfall en pärla i all hantering och brydde sig inte alls om vem som satt på ryggen. hon gick fram över allt och var nästan aldrig rädd för något. En häst man verkligen kunde lite på. Vi gav bort henne för rätt många och sen och jag vet inte ens om hon lever idag.

---

Ronja Sto född: Hon var åtta år när hon kom till oss så chansar att hon är 15 eller 16 idag. - Brun med vit stjärna. Wilmas "föl". Detta var inget sto att leka med. Hon hade förmodligen blivit behandlad fel och var väldigt kinkig. När man gick ut med henne ur stallet fick man backa ut henne för att hon kunde inte gå rakt ut får då sprang hon rakt över en. Samma sak gällde när man skulle in i hagen och boxen. detta skulle vara min systers häst men hon brydde sig inte om henne och jag tror faktiskt inte att hon klarade av henne. och det är förståligt för det var ingen häst att leka med. Jag tror att hade man gett henne tid och det hade varit idag och man hade gett henne mycket ompyssling så hade detta blivit en kanon häst. Jag tror det blev bra hoss den nya ägaren som var lite tuffare och dem var nog även ute och tävlade lite.




Charlie valack född: 1990 - detta var en ponny som också hade humör. Han var min första tävlingskompis. Jag fick honom när jag var 10 år och började tävla då. Han var en brun c-ponny som vart lite kinkig. Han hade en extremt egen vilja och hade förmodligen inte heller behandlats rätt innan han kom till oss. Jag kämpade iallfall och många gånger slutade det med att jag spran in gråtandes och jag fick verkligen lära mig att rida rodeo. Han gjorde allt för att få av mig från ryggen, stegrade bockade sparkade bakut. Det fanns även gånger han gick över för att han stegrade sig så högt. dem felsta tävlingar vägrade vi ut oss på första hindret , andra. MEN Det fanns dem tävlingar vi tog oss runt felfritt också. Detta var en ponny som verkligen kunde hoppa men var otroligt lat och envis. Vilket var väldigt synd då han var riktigt fin. Vi hade våra stunder vi med såklart. Vi hoppade bana upp till 105cm.
vi sålde honom för 5-6 år sen och han blev illa behandlat igen dock inte av dem som köpte honom utan av dem som dem var uppstallade hos. En lång historia som inte bloggen har med att göra. Synd att det blir på det viset. jag tror detta hade kunnat vara en kanon ponny.





Crisby Valack född 1990? - Crisby var en skimmel från ett ridläger som min bror lånade hem och red i ungefär ett år. Jag hjälpte honom under denna tiden. Både med hoppning, uteritt och dressyr. Denna häst blev riktigt fin och välmusklad när han kom tillbacka till ridlägret. Han var en liten storhäst på drygt 154 cm. Super söt och trevlig häst. Hans hoppteknik blev bara bättre och bättre. Detta var en sån lugn och stabil häst som verkligen inte gjorde någonting mot sin ryttare. Lite tråkig häst kan jag tycka men perfekt för dem som vill ha en häst man verkligen kan lita på och inte va rädd för, passade perfekt till nybörjare och ridskole elever.
Vi hopppade bana upp till 1m :)






/ Denise





Christel

Ronja red jag en del, jätte trevlig men lite egensinnig =)



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?