Briar :)
Publicerat den

 
Vart iväg med klassen på studie besök där dem sysslar med avel och rider in hästar. Stället vi åkte till var alltså där självaste briar föddes upp. och vem stog inte i första boxen om inte självaste briar , som tittade ut. han har kommit hem. Vad jag kommer ihåg är gick briar i pension när han var 18 år gammal och idag är han 21. Förmodar att han tävlade sitt sista år när han var 18 också och skulle bli 19 , känns inte som att det var 3 år sen han la av på tävlingsbanorna med jan. 2 år känns lite mer rimligt faktiskt.
 
Vad han ska användas till idag, det vet jag inte. Förmodar att han bara ska ta det lugnt och få njuta av sina sista år kvar i livet. dem flesta tävlingshästarna som presterat bra slutar tävlas när dem är 18 år gammla.
 
Angående det stället vi var på , jag hade inte gjort på det sättet mot mina hästar som dem gör. men det är väll som gubben sa, att han var gammalmodig av sig och inte lika pryd som dagens folk är om sina hästar idag. vad det nu betyder.. i "nya" stallet mockade dem ut 1 gång i månaden.. i "gamla" stallet 1 gång i veckan. I en av boxarna som man kan räkna som en föl box stog det 3 hästar. Själv fattar jag inte syftet med att slänga ihop 3 hästar i en och samma box. ?
 
i "nya" stallet fick hästarna vattenkoppar och dricka ur vilket jag kan tycka är okej faktiskt. men hästarna i det "gamla" stallet fick dricka 1 gång om dagen ur en balja eller vad man ska kalla det. han tyckte inte att man skulle komma med vattnet till hästen.. Men alltså? helt seriöst.. det är ju inte så att hästen kan gå och hämta vattnet själv?! Är det inte bättre att dem får fri tillgång till vattnet så att dem kan dricka precis när dem vill 24/7..
ska man bestämma att hästen bara få dricka vid en viss tid?.. hur rättvist e det. Drick nu du får inte vatten igen förens om 24 h... Nej jag tycker inte detta är proffitionelt att göra på det visset.
 
Alla har ju olika sätt att tänka på när det gäller hästar.. till visso kan jag hålla med om att folk är lite för pryda om sina hästar.. Att dem inte kan rastas ute för att det är för kallt och så och att man bara sitter och rider i ridhus.. vilket dem på denna anläggningen var imot. dem tycker precis som jag att man ska rida ut så mycket som det bara går. Det håller jag med om till 100% då hästen får mycket mer ut av att ridas ut än att sitta i ett ridhus hela dagarna..
 
man ser också på dem flesta tävlingshästar som är tittiga på små saker och blir helt galna så fort dem får komma ut och inte är vana vid blåst och sånt för att dem bara sitter och rider i ridhus, eller bana för den delen.. ? Min/mina hästar rids max 2 gånger i paddocken. Dressyr och hopp. Men man kan rida dressyr precis var som helst. Fält , gräsplättar , ridvägar i allmänt kan vara en dressyr bana. Det är vad jag sysslar med med mina hästar iallfall. dem får mycket mer ut av det...
 
känner att detta inlägget handlar om allt möjligt nu.. Börjar runda av. Men hoppas ni förstår min poäng lite grann i allfall.. tänk på att det är ett proffs stall vi pratar om. Alla har vi ju olika åsikter. och jag står för min... missuppfatta mig inte bara.
 
/ Denise
 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?