Tävling Tågarps ryttarförening.
Publicerat den

Resultat från gårdagens tävling i tågarp.
 
Åkte hemifrån vid halv 10 då tävligen börja 10. Trodde vi skulle få hoppa vid 11 tiden men istället blev det inte förens vid 1 tiden. Väldigt svårt att planera då det går olika snabbt på tävlingar. Z fick bara skrittas fram innan vi gick in på framhoppningen. Deras såkallade "framridning" bestod mestadels av snö. Dem hade inte ens försökte harva eller ploga.
 
När vi kom in på framhoppningen efter sisdär 20 minuters framskrittning, var z jätte stressad. Spirit och sanna startade 6 ryttare efter mig så dem var inte inne på framhoppningen samtidigt. Vilket var katastrof för z för hon bara gnäggade hela tiden på s och kunde knappt koncentrera sig.  Travade iallfall runt lite på en något spänd och taggad häst. Hoppade även något enstaka språng och hon kändes helt okej men j*vlar vad stark hon va.
 
80 cm : 4 fel. Hon kändes helt okej i denna klassen faktiskt. Fick in några rätt så bra språng och vi hoppade kombination för första gången, inga problem. Kom fel på nummer 2 så det rev hon. Hon tittade lite i hörnan när jag skulle komma ur svängen så att säga så hon han nog inte riktig med att det var ett hinder sen. Men nöjd :)
 
Framhoppningen till nästa klass var katastrof. Zamora skötte sig men det var en ponnyryttare som red som en galning runt runt och hoppade hela tiden så z blev jätte stressad. Hon påverkas jätte mycket av miljön och folket runt omkring. Det var även någon storhäst som var lite opålitlig och så fort vi gick förbi den hästen så skyggade hon inte mot mitten. För övrigt så hoppade vi fram på 1 meter hinder då alla bara höjde och höjde. Tog bara 2 språng sen tyckte jag att det räckt. Hon blir bara så ivirig ju mer hon hoppar.
 
Debutt 90 cm: 8 fel + två volter. I Denna klassen tyckte zamora att hon kunde bestämma distans själv och jag hade ingen talan. på numer 2 la hon till ett extra galoppsprång mitt i allt vilket resulterade till att hon välte hela hindret. Så efter det hindret sakade jag av och gjorde en volt innan jag fortsatte. Hon hoppa allt bra , något nära på en del hinder. Lyssnade inte riktigt på mig. på näst sista hindret la hon till ett galoppsprång till och gjorde samma sak som på numer 2 så det var bara att börja om och rida på sista hindret. Lite tradigt att hon inte litar på mig och tycker att hon kan bestämma själv. Det blir ju bara så fel när hon gör det själv?  Det som skadar är ju att hon kommer skrämma upp sig själv när hon gör fel och till slut kommer hon inte hoppa. Hon har aldig stannat med mig och jag tror inte hon kommer göra det i heller men hon måste börja lite på att jag vet vart vi ska hoppa av.
Sen när hon lärt sig och fått mer rutin kanske jag låter henne bestämma men då vet hon ju också var vi ska hoppa av. Förstår ni vad jag menar?
 
Nu får hon helt enkelt lita på att jag vet vad jag gör.
För övrigt är jag super nöjd. Vår första 90 cm med 8 fel är inte dåligt. Med tanke på att vi inte haft någonstanns och rida dem senste veckorna så är jag nöjd. Min häst börjar verkligen bli mogen nu. Längtar tills vi drar igång på riktigt ! :D
 
80 cm, perfekt distans och snyggt språng :)
90 cm något nära och slarviga framben.  man ser klar skillnad. på första är det mer språng.
Fina hästen.. Filmer kommer om ni vill se :)






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?