Mitt i prick!
Publicerat den

Lär hästen att tänka
Niclas vill se hästar som kan tänka själva.
- Springer hästen, låt den springa in i hindret. Då får den lära sig att tänka till. Bromsar man hela tiden blir det att man rider hästen mellan handen och hindret, då hoppar den inte lika bra. Den ska vara mellan skänkeln och hindret.
Många tar för mycket i hästarna, menar Niclas.
- Man tänker ”Jag ligger fel” och tar i hästen. Våga ta ett fel! Och på tävling – våga ta ett nedslag om det innebär utveckling. Har du hästen i bra galopp och i bra balans är det upp till den att hoppa. Gör det enkelt.
 
"Niclas Haking "
 
Åh, Denna förklaren stämmer exakt in på mig och Zamora. Hon springer gärna på mot hindrena så under en längre period har jag tagit tillbaka henne, Alldeles för mycket. Vilket jag också fick lära mig på Franks träningar att inte göra. Han ville att jag skulle rida på längre tyglar, bara hitta rytm, sitta stilla och följa med. Därför hade jag en väldigt låg, "liggande" hand på Zamora. Som han sa också, hon hoppade klockrent på 110cm oxrar och kombination.
 
Han menade också på att ju mer jag tar i henne , ju mer taggare blir hon och ökar då ännu mera. I stället skulle jag hitta galoppen och bara följa med. Strunta i nedslag, hästen får också göra sitt. T.ex när jag la Zamora riktigt bra på en oxer välte hon den 2 gånger, men frank tyckte jag la henne perfekt och red precis som jag skulle. Så lite gran får hästen också hjälpta till med.
 
Dock tar jag inte i Zamora för att vi "ligger fel" utan det är bara för att jag inte vill att hon ska springa på och peta hinder. Men nu har jag fått en bättre förklaring och ska börja rida på detta sättet jag har lärt mig nu.
 
 
 
 



Lisa Brännström - Dressage By Lisa

Så var det med min gamla ponny! Det blir så himla lätt hänt att man hela tiden ska hjälpa "för mycket", så att säga. Känner igen mig precis :)



URL: http://dressagebylisa.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?