Vad som är viktigt för en bra relation med din häst?
Publicerat den

Något jag verkligen har blivit mycket bättre på och tänker på när jag rider är att det ska vara kul hela tiden, både för mig själv och för min häst. Med det menar jag inte att man inte kan rida hästen tuffa pass, utan att man kanske ber den göra något mer ansträngande men sen till nästa övning låter den galoppera på lite extra för att ha kul, eller om man någon gång hoppar högt, sänk ner hindret som avslutning och bara låt hästen få hoppa hur den vill och ha kul.
 
Något jag också tror att många ryttare glömmer är att berömma hästen när den gör något bra eller bara allmänt. En häst ska känna sig som en prins/prinsessa, den ska känna sig älskad och väl omhändetagen. En klapp bara för att den gjorde en bra galoppfattning är något som är egentligen jätte viktigt. Det är så lätt att bli arg när hästen gör en mindre bra galoppfattning och då skäller man på den. Sen när den gör det bra då ger man inte den beröm. Hur ska den då kunna veta när den gör ett bra jobb? Nej uppmuntran och mycket kärlek/beröm är viktigt enligt mig !
 
Sen vill jag också påpeka det att det är så lätt att skylla på hästen när det går dåligt. Hästen går antagligen dåligt andra dagen för att du gjorde ett dåligt jobb dagen innan. Hästen har såklart också dåliga dagar precis som människan.
 
Dessa 2 saker är anser jag viktiga för att få en bra relation till din häst. Jag har märkt så stor skillnad på Zamora när jag rider på detta sättet och berömmer henne hela tiden.
 
 
 
 
 



Anonym

Så lycklig hon ser ut



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?